Nordiska mästerskapen i seendejudo




Nu var det ett litet tag sedan jag skrev här men det är inte för att det inte hänt någonting utan snarare det motsatta.

För tre veckor sedan var det Nordiska mästerskapen i judo och det här året gick det i Sverige. Det var en hel del tveksamheter kring om jag hade rätt att tävla eller inte då jag såklart behöver köra med synskaderegler och då NM är en internationell tävling och inte en enbart svensk var det långt ifrån självklart att jag kunde delta.

Men veckan före tävlingen fick jag äntligen besked och ett positivt dessutom.

Jag fick som första synskadade judokan någonsin delta på ett Nordiskt mästerskap för seende.

Jag hade väl inte förväntat mig någon bra placering eller så med tanke på alla duktiga judoka från hela Norden. Jag fick ändå tre matcher, första mot en tjej från Färöarna som jag faktiskt lyckades vinna. Det var en riktigt häftig känsla då hela publiken jublade. Andra var mot en Norsk tjej som jag förlorade mot och sista mot min kompis och ledsagare Evelina vilken jag tyvärr också förlorade.

Det känns lite konstigt att tävla mot någon man känner så väl men jag uppfattade det som att hon tyckte det var ännu jobbigare att köra mot mig. Det blir ju lite motsatt att först ledsaga och hjälpa mig att bli förberedd för match och under träning hjälpa mig att bli så bra som möjligt. I nästa stund vara min tävlingsmotståndare på mattan.

Norskan som jag förlorade mot vann hela alltet och Evelina tog brons. Avslutningsvis vill jag säga att jag var mer än nöjd med min insats och det som kändes bäst av allt var att jag fick chans att visa upp för alla de bästa i Norden och deras tränare att man kan bli bra på judo även om man är blind.

Nu hörde jag att Danmark funderar på att nästa år arrangera första synskade-NM i judo.








Kommentarer